5 mei, Bevrijdingsloop
- mandykleinmiddelin
- 8 jun
- 2 minuten om te lezen
Op 5 mei hebben we met 9 lopers van Stap (Maarten, Milko, Tanja en haar man Jort, Ilse, Jeroen, Karla, Henk-Jan en Marc) en nog één andere loper de 10 km Freedom Run gelopen. De Airborne Freedom Run vindt op zondag 13 september plaats en staat in het teken van de Slag om Arnhem. Via LinkedIn werd een oproep gedaan voor deelnemers die deze run op 5 mei al wilden lopen. Deze route gaat langs plekken van herinnering en legt verbinding met verleden en onze vrijheid nu. Het idee was om deze route te lopen en vervolgens het vrijheidsvuur naar de Eusebiuskerk in Arnhem te brengen. Daar werd een vrijheidsmaaltijd gehouden en zou de vlam worden ontstoken.
Met in totaal 10 lopers zijn we, na welkom geheten te zijn door het sportbedrijf Arnhem en de
organisatie van de Freedomrun, op Papendal gestart. We kwamen al snel onze eerste hindernis tegen. Het hek om Papendal aan de kant van de golfbaan te verlaten zat dicht. Door over een ander lager hek te klimmen konden we via de golfbaan toch van het terrein afkomen. Door de bossen rondom Papendal zijn we naar de Airborne begraafplaats gelopen. Daar zijn we even gestopt voor een foto. De route liep verder via Arnhems Buiten (voormalig Kema-terrein). Daar kwamen we onze volgende hindernis tegen. Doordat er op het terrein gebouwen gesloopt worden is het deels afgezet. Gelukkig konden we via de tuin van een aanwonende onze route vervolgen. Via onderlangs kwamen we op de vernieuwde Rijnkade. Via de Rijnkade liepen we richting de John Frostbrug en het museum
Airborne At the Bridge. Daar kregen we van de organisatie de fakkels uitgereikt die we konden ontsteken en waarmee we de Eusebiuskerk in gelopen zijn. Natuurlijk hebben we eerst nog even foto gemaakt met de John Frostbrug op de achtergrond.

In de Eusebiuskerk hebben we onder luid applaus een rondje gelopen om de gasten die al klaar zaten voor de vrijheidsmaaltijd. Daarna zijn we naast de te ontsteken vlam (in dit geval een grote kaars) gaan staan en werden sommigen van ons nog kort geïnterviewd. Daarna mocht Henk-Jan de fakkel aan wethouder Nermina Kundic geven die de vlam heeft ontstoken. Ook zij werd nog geïnterviewd waarna de vrijheidsmaaltijd werd geopend. Er werd vrijheidssoep uitgedeeld, waar wij uiteraard ook van hebben geproefd. Het was een leuk evenement om aan mee te doen. Zeker om dat zo samen met een aantal lopers van Stap te doen. Nog speciale complimenten aan Milko en Maarten die voor
het eerst een 10 km hebben gelopen. Doordat we met een groep liepen, is het ze eigenlijk best makkelijk afgegaan.
Link naar de Airborne Freedomrun: https://airbornefreedomrun.nl/
Link naar video Freedomrun: https://www.facebook.com/share/v/17dNckZHYG/



























